asmileforhikkaduwa.reismee.nl

Laatste berichtje uit Hikkaduwa

Maandag 16 Januari,

Ook vanmorgen werden we weer wakker met een stralende zon.

Zijn even het ontbijt voor woensdag p de school gaan bestellen.

Daarna op pad naar het kleuterschooltje van Rithu de jongste zoon van Jagath, voor alle kinderen hebben we een bekertje yoghurt gekocht.

De kindjes gaan hier vanaf 3,5 jaar naar de kleuterschool en blijven daar tot ze 5 zijn daarna gaan ze naar de andere school. Het is niet zo als in Nederland dat ze naar school gaan op de dag dat ze 4 jaar worden, hier gebeurt het 2 maal per jaar in januari en augustus.

Wij hebben al vele scholen bezocht in de afgelopen jaren maar nog nooit zo’n mooie school gezien frisse kleuren, schoon en gezellig voor de kleintjes.

Ook hebben we vandaag het gezin met de drieling bezocht de kindjes waren zo blij om ons te zien erg leuk hoor. Gevraagd wat er nodig is alleen schoolschoenen voor de oudste en wat spulletjes voor school.

Verder vroegen ze niets, wat blijkt nou is de waterpomp kapot hebben ze wel een nieuwe gekocht op afbetaling de pomp kostte ongeveer €60,00 wij gaan het resterende bedrag betalen ongeveer €30,00. We maken nog even een afspraak voor woensdag om wat kleding te kopen.

S’avonds heerlijk roti gegeten voor nog geen €7,00 eet je hier heerlijke roti van allerlei smaken,pittig met kaas met kip minder pittig groente je kan het zo gek niet bedenken en voor de zoetekauwen onder ons zelfs nog met chocola en fruit.

Dinsdag 17 januari,

Vandaag hebben weer een dag voor ons zelf, we worden wakker en kunnen de zee horen .

Als we de weg oversteken om over het strand naar het tentje te gaan waar we vaak heen gaan kan dat niet over het strand. We gaan over de weg, er aangekomen is het een fascinerend gezicht de golven zijn meters hoog. En beuken met razend geweld op het strand.

Ondanks dat er een rode vlag hangt gaan de mensen gewoon de zee in er wordt met een hoorn geblazen om mensen eruit te roepen.

S’middags heb ik me zelf maar eens laten verwennen met een overheerlijke massage echt zalig, na een uur zo glad als een aal maar gelukkig hebben we een douche.

De dag afgesloten met een diner bij onze stamkroeg en daarna kwamen Jagath en Prema nog op bezoek.

Woensdag 18 januari,

Zo het beloofd vandaag een drukke dag te worden rond 9.00 uur waren Jagath, Prema en Anura hier en hebben we alle rugzakken naar beneden gedragen en de dozen met pakketjes.

We hadden een busje nodig om alles op de school te krijgen, nadat alle rugzakken zijn ingeladen op naar de schoenenwinkel alle schoenen hup in het busje.

Op naar de kleermaker en daar komt te grote tegenvaller de uniformen zijn nog niet klaar we kunnen ze aan het eind van de dag ophalen maar dat schiet niet op wordt vervolgd.

Nog even snel het ontbijt opgehaald en naar de school veel, jongens helpen mee om het busje uit te laden.

Voor het ontbijt kregen we allebei een bloemenkrans om gehangen en een meisje vertelde hoe dankbaar en gelukkig ze zijn dat wij hun en de Pathana school helpen.

Na het ontbijt is het tijd voor het grote werk, we delen alle rugzakken,schoolspullen en schoenen uit en iedereen wacht geduldig op zijn beurt.

Na afloop worden er liedjes gezongen en muziek gemaakt op zelf in elkaar geflanste instrumenten (we gaan nog op zoek naar goede) en we krijgen tekeningen voor de Louise de Coligny school uit Ede.

Na een mooie foto sessie buiten op de trap nemen we afscheid en komen maandag terug met de uniformen.

Inmiddels is het al 13.00 uur even snel lunchen wat drinken en op naar het volgende.

De drieling familie komen eraan, voor alle vier de jongens hebben we kleding en schoenen gekocht en meteen even de rekening betaalt bij de schoenenwinkel van alle school schoenen.

S’avonds het jaarlijkse etentje met de families wat weer heel gezellig was, rond 22.00 uur waren we thuis het was een hele drukke dag maar wel voor vele en ook voor ons een hele fijne dag met veel stralende glimlachen.

Donderdag 19 Januari

Vanmorgen om 9.00 uur zijn we vertrokken voor een heerlijk dagje uit met de tuk-tuk.

Eerst hebben we een flink eind langs de kust gereden, en daarna het binnenland in, het was een fantastisch ritje.

We wilde graag naar “Brief Garden” nou het was geweldig en grote tuin met overal de meest fantastische bloemen en planten en er was echt rust er waren ook bijna geen toeristen.

Heerlijk gewandeld daarna een heerlijke kop thee gedronken, nog even het huis bewonderd.

En weer verder, we gingen nog verder het binnenland in daar woont een vriend van Jagath die het ook niet echt breed hebben.

Toen we aankwamen stond het gezin al te wachten dat was niet zonder reden we moesten over smalle paadjes tussen de theestruiken door en over een erg gammele brug ( zag gelijk beelden van Spoorloos voor me).

De mensen wonen er prachtig, we werden door opa op traditionele wijze begroet.

We kregen thee en bekeken het huisje nou de bedden waren gewoon twee gammele planken dus we besluiten om twee nieuwe bedden te kopen een bed is nog goed.

Wel kopen we voor alle bedden nieuwe matrassen en voor de jongens nog de benodigde spullen.

Na uitvoerig te zijn bedankt gaan we weer terug naar Hikkaduwa.

Het was weer een hele mooie dag veel gezien en genoten dat we weer een gezin mede dankzij vele in Nederland blij hebben kunnen maken.

Vrijdag 20 januari

Rond 11.30 uur zijn we ook bij Ravina thuis naar hun bedden gaan kijken nou die sliepen gewoon op de planken van het bed daar lag niet eens een matras op.

Goed dus op stap voor matrassen en natuurlijk ook lakens( ook voor het gezin van gisteren nog lakens een rugzak gekocht) en een klamboe het was wel weer lachen hoor alle drie de matrassen boven op de tuk –tuk, ook nog nieuwe kussen er in en wij er nog bij dus dikke pret.

Aangekomen bij het huis van Ravina was oma zo blij dat ze er van moest huilen.

Ook hebben we hier elektriciteit laten aanleggen en spaarlampen gekocht.

Zo nu even de kleermaker, ja hoor alle uniformen waren klaar we kregen ook nog extra korting op de korting die we al hadden gekregen, en de uniformen werden bij ons bezorgd.

Na de lunch op naar het gezin op de berg, nog even wat levensmiddelen gekocht en na een heerlijk tripje werden we weer uitbundig begroet.

We hebben op de mooiste plek die hier in de omgeving is thee gedronken en keken naar de papegaaien die steeds overvlogen.

Dit was ook weer een hele fijne dag voor veel mensen hier en we zijn blij dat we een steentje mogen bijdragen.

Dit is het laatste berichtje uit Hikkaduwa de rest volgt thuis wel, we hopen 25 januari in de middag weer in Ede te zijn.

Marjan

Goede reis terug naar huis! Zie jullie hopelijk woensdag in goede gezondheid terug!
groeten van ons drie!

B,B,L,S

Wat een mooi verhaal weer! Geniet van jullie laatste dagen daar en alvast een hele goede reis terug!!
En tot de 30ste.
groetjes uit Ede Berry, Bonny Lars en Skip

Jan en Reino

Prachtige verhalen vol met ontroerende momenten!
Nog even genieten van dat erg mooie land.
Goede reis terug!