asmileforhikkaduwa.reismee.nl

De helft van de reis zit erop.

Donderdag 5 januari,

Hier zijn we weer met onze belevenissen, want geen enkele dag is hier saai en plannen maken zoals jij het wil daar komt vaak niets van terecht.

Maar daar zijn we ondertussen wel gewend aangeraakt.

Het was vanmorgen wat bewolkt maar de temperatuur is prima.

De eerste onweersbui hebben ook weer gehad rond 15.00 uur kwam het met bakken uit de hemel en na een uur was het weer droog.

We hebben vanmiddag de rugzakken met inhoud bestelt en gaan daar dan zelf pakketjes van maken. Ook bij de schoenenwinkel een briefje met de maten afgeven.

Zijn nog op zoek naar een kleermaker er zijn er genoeg maar welke heeft de beste materialen en prijs. Dus dit word vervolgd.

Vrijdag 6 januari,

Vandaag voor het eerst een bewolkte dag met veel wind en af en toe een paar druppeltjes,maar daar word nog niet eens nat van.

We zijn vanmorgen naar het nieuwe hotel Coral Gardens gelopen we zijn daar in het verleden 7 keer geweest het is helemaal verbouwd erg mooi maar ook bijna erg duur en vooral ook erg sjiek.

S’middags hebben het gezin van een man die in een rolstoel zit bezocht,deze man moet een staar operatie ondergaan nou is de operatie gratis alleen moet je zelf de lens en operatie materialen kopen en natuurlijk ook zelf de medicijnen betalen, we hebben besloten om dit te gaan betalen.

Daarna hebben voor Ravina en haar kleine nichtje de nodige schoolspullen,schoenen en uniformen gekocht waar ze allebei heel dankbaar voor waren.

Soap kleermaker is goed afgelopen we hebben er een gevonden dinsdag komt hij op school de maat opmeten.

Zaterdag 7 januari

Vandaag weer een zonovergoten start van de dag zijn dan ook even naar het strand geweest, de golven hier zijn een schitterend schouwspel wat geen moment verveeld.

Vanmiddag hebben we met 16 kinderen geshopt,eerst naar de schoenenwinkel en allemaal nieuwe schoolschoenen en sokken je kan niet zien als ze blozen maar ze zijn erg dankbaar.

Het zijn ook altijd kinderen die uit een arm gezin komen onze vriend Jagath bezoekt eerst altijd alleen deze mensen voor dat wij ze gaan helpen.

Daarna hebben ze allemaal een rugzak,drinkbeker,lunchbox en een etui uitgezocht,en een lijst afgegeven met de benodigde schoolspullen ,dat verschilt per klas.

De kleermaker heeft weer van elk kind de maat genomen dat gaat altijd razendsnel.

En ja hoor eindelijk de uitgestelde oliebollen gebakken iedereen was natuurlijk heel erg nieuwsgierig wat we gingen doen.

Gelukkig ging het lekker vlotjes en heeft iedereen er heerlijk van gesmuld,alhoewel ze erg van zoet houden (de Singalezen) wilde ze er toch geen poedersuiker op.

Dit was weer een dag om op terug te kijken, inmiddels hebben we al 42 kinderen voorzien van de nodige schoolspullen.

Zondag 8 januari,

Vandaag is het Poya-

day of wat ze hier ook wel zeggen Full Moon day.

De bevolking hier die overwegend Boeddhistisch is gebruiken deze dag om een offer aan Boeddha te brengen dat kunnen bloemen,eten,olielampjes of kleding voor de monnikken zijn.

Verder kun je vandaag in restaurants en hotels geen alcohol krijgen en zijn de drankwinkels gesloten, ook alle overheidsgebouwen en banken zijn gesloten als poya op een doordeweekse dag valt zijn ook alle scholen gesloten.

Vanmiddag zijn we eerst even boodschappen wezen doen voor het gezin op de berg.

Omdat het Poya was waren ze op de groente markt al aan het afsluiten, maar voor ons gingen ze toch nog even open erg vriendelijk en ze konden er zelf ook wel de lol van inzien

Na een ritje met de tuk-tuk met geweldige mooie uitzichten, kwamen bij de familie waar het net even ging stortten een mega harde regenbui. Maar na 10 minuutjes weer stralend weer.

De moeder van het gezin is voor twee jaar gaan werken als poetsvrouw in Saoedi Arabie de kinderen hebben het daar natuurlijk best moeilijk mee.

Behalve boodschappen komen er natuurlijk de nodige schoolspullen en kleding voor het gezin.

Weer in ons guesthouse begon het ook hier te regenen en te onweren maar gelukkig is het nooit koud tijdens of net na een regenbui.

Maandag 9 Januari

s,’Morgens zijn we een poosje naar het strand geweest wat weer heerlijk was.

s’’Middags zijn op bezoek geweest bij de moeder van Sajith, hij kan in Colombo studeren mede dank zij “A SMILE FOR HIKKADUWA” ze was erg blij ons te zien en had een mooie kerstkaart van Sajith en haar voor ons. Ook dit jaar gaan we weer stof en garen kopen zodat ze weer kleding kan maken en verkopen.

Rond 18.00uur barstte hier een flinke onweersbui los die zeker tot 23.00 uur duurde een schitterend gezicht al die bliksem,zeker in het donker.

Dinsdag 10 januari

Rond 10.00 uur zou de kleermaker op school komen daar wilden we wel graag bij zijn, zodat alles vlotjes kan verlopen.

Het was weer een drukte van belang op de school, er waren ook een aantal nieuwe kinderen van deze kindjes ook even de schoenmaat opgenomen die moeten we dan ook nog even gaan bestellen.

De maat nemen van de uniformen ging lekker vlotjes er zijn een aantal kinderen niet op school zij kunnen naar de kleermaker gaan en dan krijgen alsnog een uniform maar moeten dan wel uiterlijk voor 14 januari bij hem zijn geweest.

Zo zijn jullie weer op de hoogte van wat wij de afgelopen dagen hebben gedaan, we zijn druk geweest maar het was bovenal genieten van alle blije gezichtjes.

Groetjes vanuit een nog steeds bijzonder warm Sri Lanka. Zoveel zon als nu hebben we in al die jaren nog iet gehad.

Marjan

Alweer op de helft? De tijd vliegt!
Wij zijn in afwachting van de neilige terugkomst van annelien. Ze komt morgen rond 13u aan op Schiphol. Kan niet wachten haar te zien na 4 mnd!
De baby bij Marieke ligt weer goed zoals het moet dus hopelijk kan ze gewoon lekker thuis bevallen! Maar dat duurt nog 2 weken...of 1....of morgen ;)
Succesvolle enmooie tijd daar nog!
groeten van Jan en mij.

Jan en Reino

Vaak zijn we in gedachten bij jullie in dat verre, prachtige
land, waar armoe troef is , maar door het"A smile for Hikkaduwa"-project voor een grote groep mensen,dingen aangeschaft kunnen worden, die ze
normaal gesproken nooit hadden kunnen kopen!
Mooi werk!!
Hart.gr. vanuit Aruba