asmileforhikkaduwa.reismee.nl

Het laatste nieuws uit Sri Lanka

Wat Is het fijn om te lezen dat iedereen het goed vind wat wij hier doen, het is ook super om het te kunnen doen . Dit is voorlopig de laatste mail uit Hikkaduwa en omgeving.

18 januari.

Ook vandaag werden we wakker met een stralende zon, het was al meteen erg warm is het luie zweet is er ook weer eens uit.

Vanmorgen zijn we om 9.45 op pad gegaan om alles voor het ontbijt voor de school te kopen,deze keer hebben we bananen,chocoladekoek,broodje,drinken en een bekertje yoghurt gegeven. De kinderen waren weer muisstil. De directeur werd er emotioneel van toen hij ons bedankte, dit hebben we nog nooit gezien.

Hier ook nog even over de bril het begint net een soap te worden,de jongen die de bril nodig heeft zit dus in het weeshuis. Hij had een oogtest van april 2010 nou dat is dus nu niet meer geldig om een bril te kopen. Nu gaat er morgen een dame die in het weeshuis werkt met de jongen naar de oogarts (hier zijn geen lange wachtlijsten maar wel lange rijen voor dat je aan de beurt bent) voor een nieuwe test we wachten af tot de volgende episode.

Vanmiddag brak er een enorme onweersbui los echt keihard regenen met bliksem en donder erbij maar na anderhalf uur was het weer voorbij.

We hebben Jagath,Noni,Prema en Samanthi op een etentje getrakteerd dat is voor hun natuurlijk een feest eten wat je maar wilt,wij vonden het erg gezellig en hun ook.

19 januari

Ook vandaag staat de zon al hoog aan de hemel en is het al lekker warm.

Het is vandaag Poya dag (volle maan dag ) er is er een elke maand de scholen zijn dan dicht er wordt geen alcohol geschonken, en de bevolking gaat in witte kleding naar de tempel, ze brengen dan bloemen,rijst,kokosmelk naar de monnikken.

Vandaag gaan we eens flink shoppen voor een aantal gezinnen om 10.00uur zijn we in het centrum en staan er al twee gezinnen klaar, een gezin was er al om 9.30uur terwijl we met hun 11.00uur hadden afgesproken, blijkt wel hoe blij ze zijn met de kleding.

Eerst hebben voor twee meisjes van 8 en 11 jaar rugzakken met inhoud ,schoolschoenen en uniformen gekocht de meisjes waren er samen met hun ouders en ze waren ons ontzettend dankbaar. Kunnen ze weer fijn naar school , maandag zijn de uniformen klaar.

Nadat we ze uitgezwaaid hadden zijn we het gezin uit de bergen in het nieuw gaan steken het mooiste is ze willen het gelijk aan houden, voor de oudste zoon en papa moeten we naar een andere winkel,buiten gekomen staat Ravina er al ze houd me vast en laat me niet meer los ze gat mee met kleding voor de mannen kopen,nadat we het gezin uit de bergen busgeld hebben gegeven en ze ons hebben bedankt zwaaien we ze uit

Nu is Ravina aan de beurt ze is 12 jaar en vorig jaar toen wij hier waren is haar vader dood gereden. Ze waren al erg arm maar nu helemaal,we hebben voor Ravina schoolschoenen, slippers, uniform, rugzak met inhoud en kleding gekocht,en telkens mijn hand maar vasthouden en haar hoofd op mijn schouder leggen.

We hebben ook nog eten en groente gekocht en hebben haar samen naar huis gebracht, daar woont ze met haar mama en oma en wat blijkt ook nog een klein nichtje waar ze voor zorgen en ze hebben al niets. Het is echt erg in wat voor een armoe deze mensen moeten leven gelukkig hebben ze een huis waar in ze wonen. Als er geen eten meer is gaan ze langs de deuren om te bedelen voor eten je kunt je dat niet voorstellen . We gaan voor we naar huis gaan nog maar even eten brengen dat lang goed blijft.

20 januari

En weer heerlijk weer.

Eerst de soap rond de bril omdat het gisteren Poya was konden ze niet naar de oogarts dat gaat vandaag om 16.00uur gebeuren we wachten af.

Als er hier een baby geboren wordt gaan de vrouwen een paar dagen voor de uitgerekende datum, naar de plaats waar het ziekenhuis is. Ze verblijven dan op het ziekenhuis terrein of als ze wat geld hebben gespaard gaan ze in een goedkoop questhouse zitten. Als de baby geboren is heeft het nog geen naam na een paar dagen gaan ze naar iemand die de horoscoop bepaalt en die zegt dan uit welke letters ze kunnen kiezen voor de beginletter van de naam, b.v W R L T P en kiezen maar. Dus je hoeft van te voren geen naam te bedenken.

Vanmiddag zijn we bij het huis van Sampath en zijn gezin gaan kijken hij is vele malen onze chauffeur geweest als we op tour gingen. Het is voor de begrippen hier een erg groot huis elke verdiende roepie steken ze in het huis,ze zijn in februari 2010 begonnen en nu zit het dak erop, ze gaan nu de keuken, slaapkamer en woonkamer afmaken zodat ze er al kunnen wonen.

21 januari

Ook nu weer volop zonneschijn.

Rond 10.00uur zijn we op pad gegaan en hebben de schoenen gehaald die al netjes klaarstonden. Daarna de rugzakken met zijn allen ingeladen de uniformen had Prema al meegenomen met 3 volle tuk tuks naar de school gereden. Daar alles uitgeladen en uitgezocht, de kinderen stonden te popelen, alles uitgedeeld de kinderen waren erg blij met de nieuwe spulletjes. Rijk bleef op de school met Prema en speelden met de jongens cricket, samen met Jagath de lunch opgehaald er was een meisje dat aan Rijk vroeg waar ik was want ze had wel honger. Tijdens de lunch (die bestond uit rijst,linzen en een stukje kip salade en papadum, een soort kroepoek) kon je een speld horen vallen.

Na de lunch werden we bedankt door een aantal kinderen wat best wel emotioneel was nadat ze ons hadden uitgezwaaid zijn we met een goed gevoel vertrokken.

De derde soap aflevering van de bril jazeker we hebben een recept voor de bril morgen gaan we daar mee aan de slag ( de oogarts kostte 690 roepie ongeveer €5,00).

Dit was het voor nu de laatste dagen dat we hier zijn horen jullie wel als we thuis zijn. Dinsdagmiddag rond 16.00uur hopen we weer in Ede te zijn jammer maar aan alle goede dingen komt een eind en gaan we weer driftig sparen voor A SMILE FOR HIKKADUWA het blijft echt nodig.

Liefs Rijk en Maricristien.

riet van de kaa

heerlijk zoveel jullie voor al die mensen en kinderen hebben kunnen doen maar ik verwelkom jullie ook graag weer thuis veilige reis gr. riet

Willem en Wilma

Zoveel gedaan, in zo'n korte tijd.
Ongelooflijk, fantastisch.!!
Nog een paar hele fijne dagen en succes nog met de brillensoap.
Een goede terugreis (een "rustigere" dan de heenreis). (-;

Groetjes Willem en Wilma

Adriaan, Isabel en Wesley

Hoi Rijk en Maricristien,

Wat een soap rond die bril!!!!!!!
Ik hoor het wel hoe het is afgelopen als jullie thuis zijn.
Geniet nog van de dagen dat jullie er zijn en alvast een goede terugreis.
Groetjes Adriaan, Isabel en Wesley

Twan en Fransien

Hoi vakantiegangers,

Wat goed dat jullie al die mensen zo blij hebben gemaakt. Leuk om bekende gezichten te zien op de foto's.
Geniet nog van de laatste dagen in de zon. Hier is het gelukkig niet zo koud en er ligt geen sneeuw!

Een goede reis terug en tot snel.

Liefs Twan en Fransien

Aafke en Dick

Welkom thuis luitjes, jullie kunnen weer op een mooie tijd terug kijken met alles wat jullie hebben gedaan.

Groeten,
Aafke en Dick